Dans workshop 4

Dans heeft niet zo een grote rol in mijn leven, ik vind het wel leuk om naar te kijken. Vroeger keek ik vaak dansprogramma’s zoals Dance Dance Dance en everybody dance now. Ik vond het vooral vroeger erg interessant om naar te kijken. Mijn zus zat vroeger op dansen en daarom ging ik vaak naar haar dansvoorstellingen. Is dans in televisieprogramma’s kunst? Ja en nee. Sommige mensen zien deze programma’s puur als entertainment en vermaak. Maar de mensen die aan deze programma’s meedoen doen het waarschijnlijk omdat ze dansen wel als kunst zien, en ze het met anderen willen delen. Persoonlijk zie ik dansen op televisie als entertainment. Als deze shows puur waren gemaakt voor de kunst dan hadden ze er geen competitie van gemaakt waarbij de winnaar meestal een grote prijs krijgt. Visuele creativiteit is wat dansen een kunstvorm maakt. Hoe creatiever iets is, hoe meer het als een vorm van kunst wordt beschouwd.

Nederlands Balletgala koestert topkwaliteit danskunst | Dans Magazine
dit is het programma everbody dance now

Fragment 1: Jazz, er wordt gebruik gemaakt van veel losse handbewegingen. Het is een vrolijke dans, en de probs die worden gebruikt zijn hoeden en stokken. Je kan zien dat het de ‘closing act’ is voor een musical.

Fragment 2: Dit is een moderne dans uitgevoerd door maar twee dansers. Het is erg simpel maar alsnog elegant.

Fragment 3: Dit is ballet. Er zit veel emotie in, en het lijkt erop dat het over liefde en verdriet gaat. Dit zie je aan de expliciete bewegingen die de dansers maken. Ik vind het erg leuk dat ze gebruik hebben gemaakt van lampen.

Fragment 4: Dit is moderne dans. Er worden veel strakke bewegingen gemaakt en het de dansers lijken vrij. Wat mij opvalt is dat de verlichting nogal donker is.

Fragment 5: de dans is geïnspireerd op de notenkrater (klassieke ballet). Dit is een van mijn favorieten door de mooie kostuums en decor.

Fragment 6: Dit is Russische ballet. Ik vind dat het best wel lijkt op fragment 6.

Fragment 7: Dit is urban/hip hop. Deze videoclip is niet zo lang geleden uitgekomen maar het heeft alsnog een jaren 90 gevoel.

Fragment 8: dit is ook urban/hip hop. Dit komt uit het programma dance dance dance.

Fragment 9: Deze dans is erg bijzonder. Er is geen muziek waardoor je meer aandacht besteed aan de dansmoves.

Deel 4:

Step Up is een Amerikaanse dans- en muziekfilm uit 2006 geregisseerd door Anne Fletcher. Step up is non-fictie. Daarom plaats ik step up de categorie non-fictie. Ik vind dat het nog redelijk realistisch . Het zou een waargebeurd verhaal kunnen zijn.

Tijdens de film wordt er gebruik gemaakt van verschillende standpunten.

Het verhaal wordt in een chronologische volgorde verteld. Er wordt enkele keren wel wat verteld over het verleden. De tijd gaat in het begin best langzaam, maar in het midden merk je dat de dagen steeds sneller gaan en zit er wat meer tempo in.

Step Up (film) - Wikipedia

Er is veel afwisseling in muziekstijl en dansstijl. Doordat de muziek veranderd met de dans wordt de nadruk echt gelegd op de dansers. Ook wordt er vaak een mix van klassiek en pop muziek afgepeeld. Hierdoor wordt de identiteit van de dansers duidelijker.

Naar mijn mening een dramafilm. De hoofdpersonen hebben veel drama in hun relaties. Dit maakt het verhaal wat interessanter.

De boodschap van step up is dat als je iets wil bereiken je er hard voor moet werken. De personages groeien en verbeteren als persoon en bereiken wat ze wilden bereiken.

Step up is een hele leuke film. Ik had deze film vroeger uit mezelf al best vaak gezien en vond het oprecht leuk. Het is een zeer vermakelijke film. Je ziet de personages zich ontwikkelen na hun tegenslagen. Ik zou het zeker aan raden aan een vriend of vriendin.

Plaats een reactie